Jotun Skarpenord crop

Returnere til Balder-feltet med en levetid som er forlenget helt til 2045

Skarpenord sikrer viktig oppgraderingsavtale med Rosenberg Worley

Scanas datterselskap Skarpenord signerte i dag en intensjonsavtale med Rosenberg Worley-verftet i Stavanger om oppgradering av ventilstyresystemer på produksjonsskipet «Jotun». Avtalen gjelder en leveranse hydrauliske kraftenheter (HPU-er) og oppgradering av ventilstyresystemer i henhold til dagens regelverk.

Fjær i hatten

– At vi inngår denne avtalen med Rosenberg Worley er en flott fjær i hatten for Skarpenord. Vi har jobbet lenge med kontrakten, selvsagt i skarp konkurranse med flere andre gode tilbydere, og er glade for å ha vunnet fram med våre løsninger. Skarpenord er kjent for produkter av høy kvalitet, og vi ser frem til nok en leveranse som oppfyller gjeldende krav for offshoreindustrien til punkt og prikke, sier Egil Kjeldsen, daglig leder i Skarpenord.

Produksjonsskipet «Jotun» ble bygget ved Kværner Rosenberg verft Finland og ferdigstilt hos Rosenberg Stavanger på slutten av 90-tallet. Etter mer enn 20 års tjeneste til havs er fartøyet igjen tilbake i Stavanger, nå for oppgradering i milliardklassen. Når hele opprustningen er ferdig, skal skipet returnere til Balder-feltet med en levetid som er forlenget helt til 2045.

Oppgraderer eget utstyr

– At Skarpenord får ta del i oppgraderingen av utstyr som selskapet leverte til «Jotun» for 20 år siden, er det beste kvalitetsstempelet vi kan få. Avtalen er nok en bekreftelse på at Skarpenord har et godt merkevarenavn ute i markedet, mener Styrk Bekkenes, administrerende direktør i morselskapet Scana ASA.

– For oss kommer denne kontrakten på et viktig tidspunkt. Vi er glade for at prosjekter som dette blir realisert i en tid der leverandørindustrien er hardt rammet av coronaepidemien og oljeprisfallet, sier Egil Kjeldsen i Skarpenord.

For Skarpenord starter Jotun-prosjektet umiddelbart, og utstyret skal leveres til verftet i andre kvartal, 2021.

Les mer om Skarpenord og Scana på www.skarpenord.no og  www.scana.no

Ulstein crop

Ulstein Verft startar utrustinga av Olympic sin neste CSOV

Slepet av skroget til byggnummer 319, det andre TWIN X-STERN CSOV-skipet (Construction Service Operation Vessel) til Olympic, kom til Ulstein Verft 8. mai 2024 frå Crist-verftet i Polen. No startar utrustingsarbeidet. I 2022 signerte Olympic og Ulstein ein kontrakt på skipsdesign og bygging av to CSOV-ar av ULSTEIN SX222-designet frå Ulstein Design & Solutions AS. 

Lynlader crop

Norsk lynlader med Formel E teknologi

Den norske pioneren innen mobil hurtiglading, Nordic booster, har utviklet verdens første mobile og skalerbare hurtiglader med integrerte batterier - Hummingbird®. Batteriteknologien stammer fra det elektriske racing-mesterskapet Formel E. Den sikrer mulighet til å møte fremtidige behov etter hvert som den elektriske maskinparken utvikler seg.

Benjamin Doerr

Watson-Marlow presenterer den avanserte OEM-panelmonterte løsningen

Watson-Marlow Fluid Technology Solutions (WMFTS) har videreført DriveSure™ med aller nyest teknologi for å tilby en komplett peristaltisk panelmontert pumpeløsning for OEM-er (Original Equipment Manufacturers). Industriell Ethernet-kompatibilitet gjør det enklere å integrere DriveSure i avanserte distributerte styresystemer og tilbyr sluttbrukeren fjernstyrt overvåkning og kontroll.

IIRO RAUTIAINEN

Eaton møter sterk etterspørsel etter avanserte UPS-systemer med ny fabrikk i Finland

Eaton har åpnet en ny toppmoderne fabrikk i Helsinki. Dette skal øke produksjons- og leveringskapasiteten for å møte den voksende etterspørselen etter UPS-systemer. Energistyringsselskapet Eaton er en av verdens største produsenter av 3-fase avbruddsfri strømforsyningssystemer (UPS).