AGILOX _OCF crop

Navigerer i produksjonsanlegget eller varehuset på en autonom måte

Nytt "Intelligent styrt kjøretøy" (IGV): Autonom balansert gaffeltruck styres av svermintelligens

Etter “ONE” kommer “OCF”: AGILOX utvider sitt sortiment med intelligent styrte kjøretøy ved å introdusere en ny, autonom balansert gaffeltruck som kan kjøre i alle retninger og fungere med svermintelligens. Slik har AGILOX gått inn på et nytt bruksområde: klassisk intralogistikk i inngående/utgående lagertransport og lagring.

Med ONE, AGILOX’ ultralette, svært effektive gaffeltruck-serie har selskapet omformet konseptet med AGV-er. Flåtene operer uten et sentralt kontrollsystem, noe som betyr at kjøretøyene navigerer produksjonsanlegget eller varehuset på en autonom måte. De eksepsjonelt kompakte AGILOX IGV-ene organiserer sine ruter i henhold til det desentraliserte prinsippet svermintelligens, slik at de ble mye mer fleksible enn tradisjonelle AGV-er. I tillegg blir det mye enklere å programmere eller »lære» kjøretøyene, mens sentral programvare, inkludert vedlikehold, oppdateringer osv. blir overflødige – en innovasjon som senker driftskostnadene.

AGILOX utvider nå sitt sortiment med IGV-er til å omfatte OCF- en forkortelse for »Omnidirectional Counterbalanced Forklift» (balansert gaffeltruck som kan kjøre i alle retninger). Mens ONE har en saksheis for håndtering av last (og slik transporterer lasten innenfor kjøretøyets omriss), er OCF utviklet iht. prinsippene for en balansert gaffeltruck. Den kan dermed plukke opp paller, sprinkelkasser og andre lastbeholdere med en maksimalvekt på 1500 kg, transportere dem til bestemmelsesstedet og sette dem ned på en høyde på opp til 1600 mm (63 in).

AGILOX´ intelligente og kostnadsbesparende IGV-konsept åpner for nye brukområder. Mens ONE-kjøretøy hovedsakelig brukes til materialtransport i produksjon, legger OCF til rette for klassiske intralogistikk-oppgaver for innkommende og utående varer, vareplukking og lagring, samt produksjon – gitt at transporten skjer med paller.

Akkurat som ONE bruker OCF et kjørekonsept for alle retninger. Den kan derfor også kjøre sideveis gjennom smale passasjer, snu på stedet og manøvrere på veldig liten plass. Den samme lithium-ion (LiFePO4)-batteriteknologien gir rask lading og lange driftstider – kun tre minutters lading gir opp til en times driftstid.

IGV-flåtene kan kobles til kundeprogramvare-systemer (LVR, ERP, WMS, MES osv.) via et åpent API-grensesnitt. En valgfri IO-boks muliggjør integrering av ekstern infrastruktur, f.eks. rulleporter og stasjonære transportsystemer, i intelligent kontroll-systemet. En analyse-modul gir brukeren alle relevante driftsdata og KPI-er.

Diplomingeniør (FH) Franz Humer, M.A. medstifter og administrerende direktør i AGILOX uttaler: «OCF er et logisk tillegg til produktporteføljen vår. Med den gir vi muligheter for lagring og vareplukkingsteknologi og slik et stort marked der IGV-er kan vise sine fordeler i forhold til både AGV-er og menneskedrevne gaffeltrucker.»

Kombinert drift av ONE og OCF i en «sverm» gir også store fordeler. Mens de mindre kjøretøyene for eksempel leverer til monterings-arbeidsstasjoner eller pleier å bruke e-Kanban på hyller, kan OCF overta palletransporten med det samme kontrollsystemet og WiFi-infrastruktur.

OCF-pilotserien har alt blitt testet i Vorchdorf i Østerrike. Serieproduksjon begynner snart. De første OCF-ene skal leveres til kundene i første kvartal av 2021.

Fakta Swarm Intelligence:

Svermintelligens er den kollektive oppførselen til desentraliserte, selvorganiserte systemer, naturlige eller kunstige. Konseptet brukes i arbeidet med kunstig intelligens. Uttrykket ble introdusert av Gerardo Beni og Jing Wang i 1989, i sammenheng med mobilrobottsystemer.

Ulstein crop

Ulstein Verft startar utrustinga av Olympic sin neste CSOV

Slepet av skroget til byggnummer 319, det andre TWIN X-STERN CSOV-skipet (Construction Service Operation Vessel) til Olympic, kom til Ulstein Verft 8. mai 2024 frå Crist-verftet i Polen. No startar utrustingsarbeidet. I 2022 signerte Olympic og Ulstein ein kontrakt på skipsdesign og bygging av to CSOV-ar av ULSTEIN SX222-designet frå Ulstein Design & Solutions AS. 

Lynlader crop

Norsk lynlader med Formel E teknologi

Den norske pioneren innen mobil hurtiglading, Nordic booster, har utviklet verdens første mobile og skalerbare hurtiglader med integrerte batterier - Hummingbird®. Batteriteknologien stammer fra det elektriske racing-mesterskapet Formel E. Den sikrer mulighet til å møte fremtidige behov etter hvert som den elektriske maskinparken utvikler seg.

Benjamin Doerr

Watson-Marlow presenterer den avanserte OEM-panelmonterte løsningen

Watson-Marlow Fluid Technology Solutions (WMFTS) har videreført DriveSure™ med aller nyest teknologi for å tilby en komplett peristaltisk panelmontert pumpeløsning for OEM-er (Original Equipment Manufacturers). Industriell Ethernet-kompatibilitet gjør det enklere å integrere DriveSure i avanserte distributerte styresystemer og tilbyr sluttbrukeren fjernstyrt overvåkning og kontroll.

IIRO RAUTIAINEN

Eaton møter sterk etterspørsel etter avanserte UPS-systemer med ny fabrikk i Finland

Eaton har åpnet en ny toppmoderne fabrikk i Helsinki. Dette skal øke produksjons- og leveringskapasiteten for å møte den voksende etterspørselen etter UPS-systemer. Energistyringsselskapet Eaton er en av verdens største produsenter av 3-fase avbruddsfri strømforsyningssystemer (UPS).