Shipping 1 crop

Er pådrivere av teknologi og sertifisering av produkter i dette markedet

Mer avansert systemer og økende elektrifisering

Det er to klare trender i den maritime utviklingen. Funksjonene for drift og operasjon blir mer avanserte. I tillegg utføres fler og fler funksjoner med elektrisk kraft. Instrumentering, kommunikasjon og brukergrensesnitt utnytter siste utvikling av teknologi. Miljø og brukervennlighet er sentrale elementer i de fleste nyutviklingene.

Elektro og automatiseringssektoren var svært godt representert under årets viktigste utstilling. Nor-Shipping. De aller fleste leverandører og forhandlere som vi kjenner fra landbasert industri var tilstede.

Shipping 5 red 200.jpg

Norge er en maritim stormakt

Norske leverandør- og distributørmiljøer er pådrivere av teknologi og sertifisering av produkter i dette markedet. Kongsberg Maritime, ABB og Siemens leverer et bredt spekter av produkter fra dynamisk posisjonering til kontrollsystemer og informasjonstekniske løsninger. Kjente forhandlere som Phoenix, Wago og Pepperl+Fuchs er pådrive for moderselskapet innen det maritime produktspekteret. Ofte kreves det en egen innsats for å få forståelse for behovet for maritim godkjenning før rederier, verft og engineeringsselskaper vil vurderer anvendelsen av produkter og løsninger. I dette arbeidet nytter det norske elektro- og automatiseringsmiljøet godt av en rekke sterke nasjonale skipsklynger. Disse miljøene er minst like viktig for norsk sysselsetting som oljeindustrien. Og vi kan nok regne med at skipsfarten vil vare lengre enn oljealderen i Norge.

Enkelte analyser viser at den maritime sektor det største markedet for norske elektro og automatiseringsleverandører. Om lag 50 prosent av omsetningen kan tilskrives denne sektoren. Med de klare teknologiske trender vi nevnte i ingressen vil denne sektoren bare bli viktigere i norsk industriell sammenheng.

Shipping 3 red 200.jpg

Ytterpunkter

Det er et lite paradoks at det er ytterpunktene i teknologiutviklingen som driver endringene i det maritime miljøet. Elektromotoren er en velkjent teknologi, mens skyløsninger og avanserte kommunikasjonsløsninger er blant de yngste teknologiene. Spesielt for elektroløsningene er det konvergensen av teknologier som har vært en pådriver for utviklingen, i tillegg til innmarsjen av permanent magnet motoren. Alle de spesielle egenskaper denne motorteknologien har utnyttes godt i skipsløsninger. Integreringen av elektronikk til økt reguleringsevne til kravene som stilles ved manøvrering av skip og også et helt sentralt tema.

Frekvensomformer for marine fremdriftssystemer

Frekvensomformeren er et viktig element i elektromotorens inntog i det maritime miljøet. Denne teknologien gir både bedre regulering og minsket energiforbruk. Ser vi bort fra noen få fartøyer med helelektrisk drift, genereres elkraften fra hydrokarboner – olje eller gass. For å redusere forbrenningen av hydrokarboner er det det helt avgjørende å regulere kraftforbruket optimalt. I denne sammenheng er frekvensomformeren helt avgjørende. Det er utviklet skipsgodkjente omformere i et bredt energispekter.

ABB følger opp denne trenden med å utvikle en ny lavspent frekvensomformer spesielt designet for krevende marineapplikasjoner. Den leveres fra 710 til 5700 kW ved 690V AC. De lavspente frekvensomformerne er i hovedsak utviklet for propulsjon på OSV/OCV (bore- og konstruksjonsskip/ supportfartøyer) båter primært. Men andre fartøystyper er også aktuelle.

Den væskekjølte frekvensomformeren har et kompakt og støvtett kabinett, som reduserer behovet for HVAC i installasjonsområdet. Den øvre delen av kabinettet kan holdes lukket under installasjon slik at man hindrer støv og andre partikler fra å komme inn til kraftelektronikken. Kabeltilkoblingen gjøres i den nedre delen av kabinettet og vibrasjonsdemperne er tilgjengelig fra utsiden.

Med sitt modulære design kan NektonDrive, som produktserien heter, skreddersys og produseres for å møte tilnærmet alle kundespesifikke behov.

Danfoss presenterte sitt produktspekter innen frekvensomformere som er designet for maritim anvendelse. Bruksområdene kan være:

  1. Pumper
  2. Thrustere
  3. Vifter
  4. Vinsjer, kraner og heiser
  5. Kompressorer
  6. Separatorer
  7. Hydrauliske systemer

Også Danfoss la vekt på modulariteten i produktrekken.  Denne modulariteten gjør det enklere å tilpasse frekvensomformeren til de forskjellige bruksområder som er om bord i et skip.

Mer elektrifisering

Det første landstrømanlegget for offshoreskip er på plass på Skoltekaien i Bergen. For hvert skip som i fremtiden kobler seg til den nye energikilden, kuttes utslipp som tilsvarer luftforurensningen fra 4800 biler. I tillegg blir bergenserne skånet for plagsom støy og vibrasjoner fra de mange skipene som hver dag ligger til kai.

- Bergen Havn viser vei for de andre store havnene i Norge. Teknologien er godt utviklet og miljøeffektene er store. Vi står foran et paradigmeskifte ved norske havner, sier Arild Bjørkedal, VP Energy Business i Schneider Electric Norge.

Offhorerederiene er først ute. I 2014 hadde Bergen anløp av 1500 offshoreskip og 325 cruiseskip. Det ligger ofte mange skip til kai samtidig, og de blir i gjennomsnitt liggende i 8 timer i løpet av en dag på vinteren og 5 timer på sommeren. Målinger viser at omlag 9 prosent av utslippene i Bergen kommer fra havnen, og at en båt i snitt forurenser like mye som 4800 biler hvert døgn. Offshoreskip står for 35 prosent av luftutslippene fra havnen, mens cruiseskip bidrar med 38 prosent.

Schneider Pollution at the Port of Bergen-200.jpg

Måleteknikk og miljøhensyn

Miljøaspektet kommer klart frem i måleteknikken for overvåking av drivstoff forbruk. I kombinasjon med stadig bedre regulering av skipsmotorene gir dette mer optimal drift av fremdriftsmaskineriet og redusert miljøutslipp. Også i denne utviklingen er norske miljøer helt i fronten. Norske basert motorproduksjon som hos Rolls Roys og, Wärtsilä utnytter fullt ut mulighetene den høyoppløselig måleteknikk av motorens drift gir. Resultatet er optimal regulering med hensyn på driftsforholdene. Det er et svært tett og godt samarbeid mellom disse motorprodusentene og norske leverandører av måletekniske systemer og kommunikasjonsløsninger.

Coriolis teknologien har åpnet for langt bedre styring av drivstoff mating og overvåking av lasting av bunkersoljen. To velkjente instrumenteringsselskaper presenterte sine løsninger. Krohne Marine har vært i skipsbransjen i mange år og er velkjent med sine balasttank overvåkingssystemer. På messen var det coriolisløsningen for drivstoffovervåking som var i sentrum for standen. Endress+Hauser viste også frem sin bunker/drivstoff overvåkingssystem. Løsningen er utviklet for å tåle all belasting som måleoppstillingen blir utsatt for om bord i et skip. Vibrasjon er i denne sammenheng et viktig tema. Det betyr blant annet at transmitterne til coriolismålerne må ståle store vibrasjonsbelastninger. Systemet er svært suksessfullt. Omlag 60 000 systemer er installert på verdensbasis.

Shipping 2 red 200.jpgShipping 4 red 200.jpgShipping 6 200.jpgShipping 7 200.jpg

Stor bredde

Under årets Nor-Shipping viste Siemens frem både produkter og løsninger tilpasset det maritime markedet. Et høyaktuelt eksempel er fremdriftssystemet BlueDrive PlusC, som tilbyr en rekke fordeler for både rederi, brukere og miljøet. Dette er den nye generasjonen fremdriftssystem for skip som bidrar til mindre vedlikehold og tryggere skip, samt forbedrer arbeidsmiljøet ved å minimere støy og vibrasjon. BlueDrive PlusC er brukt på Ampere – verdens første batteridrevne ferge som nå er i drift i Norge. Systemet er helautomatisk, selv om brukeren kan gripe inn når som helst. Dette komplekse kontrollkonseptet er gjort mulig gjennom Siemens sitt Integrated Drive System (IDS). I løsningen er det benyttet en Flexible Duty motorer og væskekjølte frekvensomformere som er spesialtilpasset til den aktuelle bruken i verdens første elektrisk dreven ferge.

I tillegg omfatter det maritimeproduktspekteret en rekke prosessinstrumenter for forskjellige applikasjoner. Eksempler er flow (magnetiske, ultralyd og coriolis), nivå (radar, ultralyd og level switch) trykk (absolutt, gauge og differansetrykk) og pneumatisk ventilregulatorer.

 

Pepperl Ethernet crop

Sikrer effektiv og pålitelig kommunikasjon av nettverksdata

Industrielle Ethernet-svitsjer sikrer at enheter fra felt til sky kommuniserer pålitelig på tvers av hele nettverket. Pepperl+Fuchs introduserer RocketLinx® Ethernet-svitsjer som kompletterer porteføljen for felt-til-sky-kommunikasjon. Disse produktene har et robust metallhus av høy kvalitet, og tilbyr en rekke viktige ytelses-, administrasjons- og sikkerhetsfunksjoner. 

5G unterstützt effizient zukünftige Netzwerkanforderungen / 5G

Industrielt 5G – nettverk på industriens premisser

En sikker, fremtidsrettet kommunikasjonsteknologi er avgjørende for applikasjoner som mobile roboter, autonom logistikk og førerløse transportsystemer i fabrikker. Derfor har Siemens lansert privat industrielt 5G, en 5G-infrastruktur utviklet spesifikt for kravene til industrielle kunder.

NORTH SEA FLOW MEASUREMENT WORKSHOP 2000

Måling av hydrogen med ultralyd mengdemåling

Hydrogen antas å spille en viktig rolle i energiomstillingen, og det vil følgelig være behov for overførings- og distribusjonsledningsnett for hydrogen. I disse nettverkene er det nødvendig med målinger av gassmengden som transporteres. 

les mer...
Aquarobotics crop

Nysnø Klimainvesteringer og Skeie teknologi investerer i Aqua Robotics

Det norske selskapet Aqua Robotics leverer automatiserte og robotiserte not-vaskesystem til aquakulturbransjen. Nå investerer Nysnø og Skeie teknologi rundt 85 millioner kroner for å bidra til å realisere selskapets ambisjoner som teknologileverandør innenfor fiskehelse, fiskevelferd og bærekraft. Selskapet vil etter transaksjonen være godt posisjonert til å nå sine ambisiøse vekstplaner om å bli den ledende aktøren innen renhold av nøter.