NORD-intralogistics crop

NORDs frekvensomformere kan styre utgangshastigheten

LogiDrive-løsningene for intralogistikk kombinerer energibesparelser og reduksjon av antall varianter

Store intralogistikkprosjekter på flyplasser, pakkesentraler, høylagre og andre lageranlegg må oppfylle flere ulike og ofte motstridende krav. Med LogiDrive-konseptet for drivteknologi har NORD DRIVESYSTEMS tatt en omfattende tilnærming til total eierkostnad som kombinerer energibesparelser og reduksjon av antall varianter med optimale systemløsninger for intralogistikk.

Transportbåndene på flyplasser, lagre og pakkesentre er ofte utviklet for den forventede maksbelastningen og med tilsvarende sikkerhetsfaktorer. Dette fører ofte til drev som er overdimensjonerte for applikasjonen. I den daglige driften vil disse systemene nemlig ikke nærme seg maksbelastning med mer enn en liten andel av gjenstandene som fraktes. Dermed opererer drevene stort sett i det ineffektive delbelastningsområdet. Med LogiDrive-konseptet har NORD funnet en løsning på denne trenden, med en spesifikk reduksjon i antall varianter ved hjelp av moderne synkronmotorer. Sammenlignet med konvensjonell asynkron-teknologi har disse motorene lavere energiforbruk i delbelastnings- og delhastighetsområdene. Derfor er de mer energieffektive ved slik drift – samtidig som ytelsen holdes oppe – selv ved overdimensjonering via en reduksjon i antall varianter. Dette fører til at eierkostnaden (TCO) går ned.

Fire av fem drivvarianter blir overflødige
NORDs frekvensomformere kan styre utgangshastigheten via et frekvensområde på 25–100 Hz. Takket være den høye overbelastningskapasiteten har moderne synkronmotorer én enkelt motortype, i stedet for ulike motorstørrelser. Motoren styres av omformeren med ulike frekvenser som avhenger av ytelsesbehovet. For eksempel: I et NORD-prosjekt for bagasjetransport på en flyplass med 700 drivenheter kan antallet varianter reduseres med ca. 80 %. Åtte varianter av de 11 brukte drivkonfigurasjonene relatert til en standard systemløsning, nemlig NORD LogiDrive. Standardløsningen er testet og kan trygt brukes.

Standardisering gir kostnadsreduksjon
LogiDrive-systemene fra NORD har svært høy ytelse, er ekstremt enkle å vedlikeholde og montere på grunn av plug-and-play-teknologien, og gir en betydelig reduksjon i behovet for reservedeler. Hele konseptet er utviklet for enkel planlegging og idriftsetting. De standardiserte girmotorvariantene er spesialutviklet for intralogistikk, pakkelogistikk og flyplassteknologi, og de er spesielt godt egnet til å redusere antall varianter. Den kompakte utformingen sparer plass, og det lette aluminiumshuset betyr at vekten er opptil 25 % lavere. LogiDrive-drivenhetene består av IE4-synkronmotorer med nominelle effekter på opptil 5,5 kW, et totrinns vinkelgir og en NORDAC LINK-frekvensomformer som monteres i nærheten av motoren. Med motorytelse i IE4-klassen og systemytelse i klasse IES2 oppnår drivenhetene utmerket

Parker IO crop

Parker Hannifin introduserer innovative I/O-tilleggskort for å forbedre servodriverytelsen

Parker Hannifin har forbedret tilbudet innen frittstående og fleraksede Parker-servodrivere (PSD), med et nytt I/O-alternativkort. Dette allsidige tilleggskortet, med plass til ett eller to kort per driver, introduserer en rekke tekniske funksjoner som forbedrer tilpasningsevnen og ytelsen til hele PSD-familien.

Emerson PACSystems crop

Emersons nye, kompakte og robuste PC designet for å koble industrigulvet til skyen

PACSystems IPC 2010, med forhåndsinnstilt Movicon-programvare og PACEdge IIoT-plattform, leverer høyytelses databehandlingsfunksjoner for industrielle datavisualiseringsapplikasjoner. Emerson introduserte i dag sin nye PACSystems™ IPC 2010 Compact Industrial Computer (IPC), en robust industridatamaskin designet for å håndtere et bredt utvalg av automatiseringsapplikasjoner innen maskinproduksjon og frittstående detaljproduksjon. 

Scneider batterifab crop

Går sammen om pilotanlegg for ny batteriteknologi

Schneider Electric, ZnL Energy og Eltronic har signert en samarbeidsavtale for en pilotfabrikk som skal utvikle ny batteriteknologi i Trondheim. Partene skal kombinere sin kompetanse og erfaring for å utvikle, bygge og drive et pilotanlegg i Trondheim. Pilotanlegget skal produsere batteriseparatorfilmen ZnL-NPx i en forberedende fase for et senere og større fullskala anlegg. 

JFK Seifert Avfukter crop

Energieffektiv termoelektrisk avfukter bidrar til reduserte kostnader

Termoelektriske avfuktere er i seg selv energieffektive sammenlignet med tradisjonelle metoder, forhandles av JFKnudtzen, som for eksempel installasjon av varmeelementer. Dette resulterer i lavere energiforbruk. Dette er en avgjørende fordel for bransjer som ønsker å redusere energikostnader.