Strømpris crop

Eneste sektoren som vise til fremgang og økt elektrifisering er transportsektore

Norge er 53 % elektrifisert

Elektrifiseringen går for sakte! På to år har Norge kun blitt to %-poeng mer elektrifisert. Det er alt for lite om vi skal nå Norges klimamål, sier næringspolitisk direktør i Elektroforeningen (EFO), Per Øyvind Voie. Han viser til at elektrifisering er det viktigste norske klimatiltaket, og ber politikerne få opp farten.

Elbarometer.no oppdatert med 2020-tall

EFO står sammen med Bellona bak nettstedet Elbarometer.no, som viser hvor elektrifisert Norge er, både som helhet og fordelt på sektorer. Torsdag 29/10 ble Elbarometeret oppdatert med 2020-tall. Dette er den første oppdateringen på to år.

Norge er 53 % elektrifisert

Oversikten på Elbarometer.no viser at Norge som helhet nå er 53 % elektrifisert. Det er en oppgang på 2 %-poeng siden 2018. Vi trenger mye større fart i arbeidet med økt elektrifisering, sier Voie.

Transportsektoren leder an

Den eneste hovedsektoren som kan vise til fremgang og økt elektrifisering er transportsektoren. Den økte elektrifiseringsgraden er drevet frem av særlig flere elbiler og introduksjonen av en rekke elektriske ferger. Veitransporten har gått fra 7 % elektrifisring i 2018 til 13 % elektrifisering i 2020. Kysttransporten har gått fra 0 % til 3 % i samme tidsrom. Dette er store sektorer som dermed drar landsgjennomsnittet opp.

Politikk virker

Den økte elektrifiseringsgraden i transportsektoren viser at politikk virker. Dette er områder hvor politikerne har satt ambisiøse mål, og fulgt opp med gode rammebetingelser og virkemidler. Det gir resultater, sier Voie. Han ønsker nå at erfaringene fra transportsektoren overføres også til andre sektorer. - Det er avgjørende om vi skal lykkes med ambisjonene om Norge som verdens første helelektriske samfunn.

Alle tall på elbarometer.no

Alle tallene i Elbarometeret ligger åpent og gratis tilgjengelig for alle på nettsiden elbarometer.no. Der finner en også grafikk som fritt kan benyttes (krediteres elbarometer.no) og podcasten Elbarometeret som går i dybden på flere av sektorene i elbarometeret.

 

NORD-QR-Code crop

NORD DRIVESYSTEMS utstyrer drivkomponentene sine med QR-koder

Den direkte veien til digital tjeneste. For å gi sine kunder over hele verden rask og enkel tilgang til service og salg, utstyrer NORD DRIVESYSTEMS produktene sine med QR-koder. Det papirfrie alternativet sparer tid og ressurser. Videre gir denne digitale tjenesten mulighet for direkte kontakt og kompetent rådgivning fra passende kontaktperson.

NORD-NORDAC-PRO-SK-500P crop

Variantreduksjon i automasjonskapet

Med frekvensomformeren NORDAC PRO SK 500P tilbyr NORD en allrounder i bokformat.  Med NORDAC PRO SK 500P har Nord DriveSystems en kontrollskapomformer for praktisk talt alle drivapplikasjoner. Den er tilgjengelig i varianter med et effektområde på 0,25 til 22 kW, som kan tilordnes ulike krav i forskjellige bransjer. For tiden jobber systemleverandøren med å utvide effektområdet.

Rittal RAC Invigning crop

Rittal Applicaton Center lanseres i Skandinavia

Kompetanse gjennom praksis – Rittal Application Center for tavlebyggere. Hvordan kan produsenter av automasjonskap og tavler ta steget inn i digitaliseringens og automatiseringens verden – og hvordan kan de forberede seg for fremtiden? Svaret finner du innenfor rammen av det nye Rittal Application Center (RAC) i Ängelholm i Sverige, som ble åpnet den 28. august. 

3558988

Skal vi virkelig vente til 2050 før vi slutter å bruke verdens mest skadelige klimagass

Selv om EU har vedtatt et totalforbud mot SF6-gass innen 2050, er det ingen grunn til å vente med å ta i bruk grønnere alternativer. Fredric Carlsson i energistyringsselskapet Eaton har en klar oppfordring til bransjen om å ta grep – helst i går. EU-parlamentet tok et viktig skritt for klimaet i januar i år: Fra 2050 skal det være helt slutt på å bruke F-gasser. Dette er gode nyheter på SF6-fronten, ettersom energibransjens hemmelige klimasyndere tar et skritt nærmere utfasing.