Ragnhild Kvisle Abildsnes

Har utvikle og implementere et helautonomt system på den elektriske racerbil

Ingeniørstudenter fra NTNU blant verdens beste i internasjonal prestisjekonkurranse

Formula Student-laget Revolve NTNU kom på andreplass i konkurransen Formula Student Germany med sin elektriske racerbil ATMOS. Konkurransen består av rundt 120 lag og 3700 studenter fra hele verden og er blant verdens mest prestisjefylte og vanskelige ingeniørkonkurranser for studenter.

Blant konkurrentene var studenter fra Stuttgart, TU München og ETH Zürich. Dette er prestisjeuniversiteter med direkte kontakt og hjelp fra store bilprodusenter som Audi og Porche. Likevel har studentene i Revolve NTNU, med sin oppstart i 2012 og sine resurser, klart å utkonkurrere de fleste.

Etter en allerede flott sesong med flere priser på Formula Student East i Ungarn og Formula Student Austria, har nå Revolve NTNU oppnådd pallplassering på den mest prestisjefylte konkurransen av dem alle, Formula Student Germany. Dette er kun mulig ved å være i verdenstoppen på alle aspekter fra design til utførelse, som alt ble grundig testet. Denne prestasjonen viser at studentene har fått uttelling for alt arbeidet som ligger bak.

Den førerløse bilen har også skapt oppsikt. Revolve NTNU har i løpet av det siste året klart å utvikle og implementere et helautonomt system på den elektriske racerbilen som ble laget i 2017 slik at den kan kjøre av seg selv på racerbanen. Denne bilen kom på en 7. plass under Formula Student Germnay, i tillegg til at laget vant FSG Sportmanship award for beste sportsånd. Dette viser at studentene i Revolve NTNU er i verdenstoppen med fremtidsrettet teknologi.

Teamet har virkelig stått på hele året, og det er så flott å se at innsatsen har resultert i så fantastisk gode resultater. Vi hadde ikke klart å få til dette uten NTNU, Bertel O. Steen, Kongsberg Gruppen og de resterende samarbeidspartnerne våre. Jeg er ufattelig stolt over å ha fått være en del av dette teamet med ingeniørstudenter i verdensklasse, og jeg gleder meg til å se hva mer vi kan få til!

Formula Student Germany er en årlig ingeniørdesignkonkurranse hvor oppgavenen er å lage og konkurrere med en racerbil. Revolve NTNU stiller i klassen med elektrisk racerbil og førerløs racerbil. Både designet og konstruksjonen må være av ypperste kvalitet for å komme igjennom konkurransens strenge kvalitetskrav.

Den aktuelle konkurransen fant sted ved Hockenheimring i Tyskland. Denne banen brukes til vanlig til Formel 1. De siste åtte dagene har studenter fra hele verden inntatt området og kjempet for å vise at de er ingeniører i verdensklasse. Her er vanlig arbeidstid fra 06:00 om morgenen til 24:00 om kvelden.

Videre skal Revolve NTNU delta på Formula Student Spain, som blir den siste konkurransen for årets team. Alt i alt har det vært en intensiv sommer med gode resultater.

Om konkurransen

Rundt 120 lag som tilsvarer rundt 3700 ingeniørstudenter fra hele verden. Det deltok blant annet lag fra Australia, USA, Kina, Russland, England, Frankrike og Tyskland

I konkurransen er det mulig å få 1000 poeng. Det skilte 25 poeng mellom Revolve NTNU og førsteplassen.

Den førerløse bilen vant også FSG sportmanship award for å holde med konkurransen ånd om å gjøre hverandre gode. De kom også på sjette plass i sin klasse. Dette er svært bra siden dette er første gang noensinne at Revolve NTNU deltar i denne klassen.

Konkurransen er sponset av; store bilmerker, ingeniørbedrifter m.m. Den blir flittig brukt til rekruttering.

Revolve NTNU har opptak og søknadsfristen er 27. august

Revolve NTNU har denne sesongen også vært med på Formula student East i Ungarn og Formula Student Austria hvor de har vunnet flere gullmedaljer.

 

For mer informasjon om prosjektet fremover, kontakt team 2019:

Prosjektleder Karoline Halvorsen – tlf: +47 936 62 382

Nestleder Helge Bergo – tlf: +47 952 39 867

Eller se: http://www.revolve.no/about-us-4-2/

For bilder av den elektriske bilen https://media.formulastudent.de/search#q=Car_063&i=0

Og https://media.formulastudent.de/search#q=Car_463&i=0 for bilder av den førerløse

Film fra premieutdeling: https://drive.google.com/open?id=1rCk0z-jwqHCcIaYjDTjmQeJ0VAM7Is6m

Masse avansert teknisk utstyr i prosessanleggene hos Borregaard (Bilde: Borregaard).

4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe

Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.

Nye Urkraft-produkter, her seks müsli-varianter, presentert av IT/Prosessansvarlig Dag Petter Berg (t.v.) og Produksjonsleder Øyvind Tempelen.

Rent mel i posen, og masse annet snadder

Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.

Stolt og dyktig driftsgjeng, fra venstre: Guillaume Banzemwabo, Gunnar Solberg, Frank Normann, Steinar Mortensen, Stian Knutsen, avdelingsleder Geir Breimyr og Simon Linstad Møster, lærling kjemi prosess.

Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg

Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.

At distrusjon av likestrøm kan redusere energiforbruket med inntil 20 prosent sammenlignet med vekselstrøm i maritime applikasjoner lar seg høre (Foto: ABB/Adobe).

Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere

ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.