Ragnhild Kvisle Abildsnes

Har utvikle og implementere et helautonomt system på den elektriske racerbil

Ingeniørstudenter fra NTNU blant verdens beste i internasjonal prestisjekonkurranse

Formula Student-laget Revolve NTNU kom på andreplass i konkurransen Formula Student Germany med sin elektriske racerbil ATMOS. Konkurransen består av rundt 120 lag og 3700 studenter fra hele verden og er blant verdens mest prestisjefylte og vanskelige ingeniørkonkurranser for studenter.

Blant konkurrentene var studenter fra Stuttgart, TU München og ETH Zürich. Dette er prestisjeuniversiteter med direkte kontakt og hjelp fra store bilprodusenter som Audi og Porche. Likevel har studentene i Revolve NTNU, med sin oppstart i 2012 og sine resurser, klart å utkonkurrere de fleste.

Etter en allerede flott sesong med flere priser på Formula Student East i Ungarn og Formula Student Austria, har nå Revolve NTNU oppnådd pallplassering på den mest prestisjefylte konkurransen av dem alle, Formula Student Germany. Dette er kun mulig ved å være i verdenstoppen på alle aspekter fra design til utførelse, som alt ble grundig testet. Denne prestasjonen viser at studentene har fått uttelling for alt arbeidet som ligger bak.

Den førerløse bilen har også skapt oppsikt. Revolve NTNU har i løpet av det siste året klart å utvikle og implementere et helautonomt system på den elektriske racerbilen som ble laget i 2017 slik at den kan kjøre av seg selv på racerbanen. Denne bilen kom på en 7. plass under Formula Student Germnay, i tillegg til at laget vant FSG Sportmanship award for beste sportsånd. Dette viser at studentene i Revolve NTNU er i verdenstoppen med fremtidsrettet teknologi.

Teamet har virkelig stått på hele året, og det er så flott å se at innsatsen har resultert i så fantastisk gode resultater. Vi hadde ikke klart å få til dette uten NTNU, Bertel O. Steen, Kongsberg Gruppen og de resterende samarbeidspartnerne våre. Jeg er ufattelig stolt over å ha fått være en del av dette teamet med ingeniørstudenter i verdensklasse, og jeg gleder meg til å se hva mer vi kan få til!

Formula Student Germany er en årlig ingeniørdesignkonkurranse hvor oppgavenen er å lage og konkurrere med en racerbil. Revolve NTNU stiller i klassen med elektrisk racerbil og førerløs racerbil. Både designet og konstruksjonen må være av ypperste kvalitet for å komme igjennom konkurransens strenge kvalitetskrav.

Den aktuelle konkurransen fant sted ved Hockenheimring i Tyskland. Denne banen brukes til vanlig til Formel 1. De siste åtte dagene har studenter fra hele verden inntatt området og kjempet for å vise at de er ingeniører i verdensklasse. Her er vanlig arbeidstid fra 06:00 om morgenen til 24:00 om kvelden.

Videre skal Revolve NTNU delta på Formula Student Spain, som blir den siste konkurransen for årets team. Alt i alt har det vært en intensiv sommer med gode resultater.

Om konkurransen

Rundt 120 lag som tilsvarer rundt 3700 ingeniørstudenter fra hele verden. Det deltok blant annet lag fra Australia, USA, Kina, Russland, England, Frankrike og Tyskland

I konkurransen er det mulig å få 1000 poeng. Det skilte 25 poeng mellom Revolve NTNU og førsteplassen.

Den førerløse bilen vant også FSG sportmanship award for å holde med konkurransen ånd om å gjøre hverandre gode. De kom også på sjette plass i sin klasse. Dette er svært bra siden dette er første gang noensinne at Revolve NTNU deltar i denne klassen.

Konkurransen er sponset av; store bilmerker, ingeniørbedrifter m.m. Den blir flittig brukt til rekruttering.

Revolve NTNU har opptak og søknadsfristen er 27. august

Revolve NTNU har denne sesongen også vært med på Formula student East i Ungarn og Formula Student Austria hvor de har vunnet flere gullmedaljer.

 

For mer informasjon om prosjektet fremover, kontakt team 2019:

Prosjektleder Karoline Halvorsen – tlf: +47 936 62 382

Nestleder Helge Bergo – tlf: +47 952 39 867

Eller se: http://www.revolve.no/about-us-4-2/

For bilder av den elektriske bilen https://media.formulastudent.de/search#q=Car_063&i=0

Og https://media.formulastudent.de/search#q=Car_463&i=0 for bilder av den førerløse

Film fra premieutdeling: https://drive.google.com/open?id=1rCk0z-jwqHCcIaYjDTjmQeJ0VAM7Is6m

Caroline Haglund

Lunner kommune tar i bruk KI for smartere avløpsrensing

Lunner kommune tester ny teknologi ved Harestua og Volla renseanlegg. Ved hjelp av kunstig intelligens skal avløpsvann renses med mindre kjemikaler, samtidig som driften effektiviseres og kostnader kuttes.

AQ7290-seriens optiske tidsdomenereflektometer.

Nytt OTDR fra Yokogawa

Yokogawa Test & Measurement Corporation lanserer AQ7290-serien, et svært pålitelig og nøyaktig felttestinstrument for optisk fiber som vil lette konstruksjonen og vedlikeholdet av raskt voksende optiske kommunikasjonsnettverk. AQ7290 er utstyrt med nye funksjoner som forbedrer betjening og brukervennlighet. Seks standard- og høyytelsesmodeller er tilgjengelige i serien, og tilbyr et utvalg av to eller tre bølgelengder for å dekke et bredt spekter av fiberoptiske installasjons- og vedlikeholdsmålingsbehov.

Siemens

Nytt generativt AI-drevet vedlikeholdstilbud fra Siemens

Siemens Industrial Copilot, en generativ AI-basert assistent, styrker hele verdikjeden – fra design og planlegging til engineering, drift og tjenester. Med dette ekspanderer Siemens sitt Industrial Copilot-tilbud med utvidede muligheter for Senseye Predictive Maintenance. Den generative AI-drevne løsningen vil støtte alle trinn i vedlikeholdssyklusen, fra reparasjon og forebygging til prediksjon og optimalisering.

Endress+Hauser

Solid fremgang for Endress+Hauser tross global uro: Satser tungt på innovasjon og gassanalyse

Til tross for krevende globale rammevilkår leverte Endress+Hauser et sterkt resultat i 2024, med økt satsing på gassanalyse, bærekraft og opplæring.