
Industrisektoren har kommet kort med digitaliseringen
I denne ferske undersøkelsen svarer kun 25 prosent av selskapene i sektoren i Norge at de har en fungerende digitalisering. Kun åtte prosent har lykkes med å integrere det helt. Det kommer frem i en fersk undersøkelse fra industrisektoren fra det globale softwareselskapet IFS. Det er 75 norske selskaper inkludert i undersøkelsen.
Det er altså få selskaper i undersøkelsen som har kommet langt med sin digitalisering:
- Nærmere 30 prosent er i en innledende eller ikke-eksisterende fase og de fleste prosessene er manuelle.
- Over 37 prosent er i en begynnende og bevisstgjørende fase med utforskende prosjekter hvor noen er på pilotnivå.
- I overkant av 25 prosent er i en utviklende og fungerende fase, hvor digitalisering er implementert i enkelte deler av virksomheten.
- Åtte prosent oppgir at de har integrert teknologi på tvers av virksomheten, på en måte som hever det operasjonelle på en betydelig måte.
- Null prosent oppgir at de er ledende innen industrisektoren når det kommer til digitalisering.
– Disse tallene viser hvor kort sektoren har kommet til noe som er helt nødvendig, nemlig digital transformasjon. Dette gjør dem mindre motstandsdyktige til å møte de utfordringene industrien står ovenfor. Det kan være turbulens i markedet, brudd i forsyningskjedene og klimakrisen som melder seg, sier sier Ann-Kristin Sander, administrerende direktør, Nordics hos IFS.
20 prosent svarer at de skal investere i digitale verktøy og digitalisering, og 24 prosent svarer at de har satt av mellom 11 og 20 prosent av budsjettet til å fremme dette.
92 prosent av de spurte virksomhetene oppgir at teknologier som robotikk er viktig for dem. Andre teknologier som beskrives som viktige er internet of things (86 prosent), digitale tvillinger (88 prosent), kunstig intelligens (86 prosent), big data (86 prosent) og skyvirksomhet (88 prosent).
Flere selskaper har et tydelig bilde av hvilke barrierer som står i veien. En av fem svarer at et for komplekst IT-landskap står i veien for deres digitalisering, mens like mange svarer at de har dårlig kvalitet på sine data. 20 prosent oppgir at de mangler digitale ferdigheter i sin virksomhet, mens 18 prosent forteller om sikkerhetshensyn som et hinder for digitalisering.
– Det er åpenbart at lederne i disse selskapene har en stor jobb å gjøre for å skape et klima som fremmer digitalisering og satsing på teknologi. Det er stor grad av kompleksitet og dårlige data som gjerne står i veien, så dette må adresseres, sier Sander.
Når det kommer til kunstig intelligens, oppgir over én av fire at kulturen på arbeidsplassen har gitt uttrykk for motstand til denne teknologien, mens like mange svarer at virksomheten mangler ferdighetene for å implementere dette.
Fordelene med økt digitalisering er mange. 25 prosent av virksomhetene tror teknologi vil gi dem økt operasjonell effektivitet og cirka like mange tror det vil føre til reduserte kostnader.
4-20 mA: Seiglivet strømsløyfe
Borregaard gjorde en grundig vurdering av kommunikasjon med feltinstrumentering da et av anleggene skulle oppgraderes. Resultatet var at eksisterende, digital feltbuss ble faset ut. Og klassikeren 4-20 mA gjorde comeback for å sørge for pålitelig kommunikasjonen i tiårene fremover.
Rent mel i posen, og masse annet snadder
Norgesmøllene kjører hardt på norske råvarer, overskuddet tilbake til norske bønder for videreutvikling av norsk landbruk og høy automatiseringsgrad. Og anlegget i Skien er ekstra foroverlent med kontinuerlig vekst og lansering av nye ferdigprodukter nærmest på løpende bånd. Et av resultatene er en økning i arbeidsstokken på 50 prosent det siste tiåret.
Sirkulærøkonomi på veldrevet renseanlegg
Saulekilen renseanlegg er selvforsynt med energi og kjører hardt på enhetlig styringssystem, fra pumpestasjoner til renseanlegget.
Lynkjapp effektbryter for DC-distribusjon kan gjøre maritime kraftløsninger grønnere
ABB melder at verdens første IEC-sertifiserte effektbryter med halvlederteknologi kan løse utfordringer innen likestrømsdistribusjon. Teknologien skal tilrettelegge for opptil 20 prosent lavere energiforbruk og utslipp enn vekselstrømsløsninger i maritim sektor.











