Fortuem batterier crop

Imøtekommet økende etterspørselen og gjenvinner litium, nikkel, kobolt og mangan

Fortum investerer i et nytt og moderne gjenvinningsanlegg for elbilbatterier

Anlegget, som skal bygges i Finland, kan gjenvinne sjeldne metaller fra norske elbilbatterier og bidra til mer bærekraftig europeisk batteriproduksjon. Fortum utvider kapasiteten for gjenvinning av elbilbatterier, og skal bygge et nytt og moderne gjenvinningsanlegg i Harjavalta i Finland. Dette vil øke Fortums gjenvinningskapasitet betydelig.

Det nye anlegget forventes å være i drift i 2023, og vil gjøre det mulig å resirkulere sjeldne metaller fra gamle elbilbatterier. Det vil også gjøre Fortum i stand til å resirkulere mesteparten av de utgåtte elbilbatteriene i Europa.

Elbilbatterier spiller en nøkkelrolle i overgangen til et utslippsfritt energisystem. Med den raske elektrifiseringen av transportsektoren og økt fokus på fornybare energikilder forventes etterspørselen etter litiumionbatterier å vokse fremover. Dette vil øke behovet for de sjeldne metallene som brukes i produksjonen av batteriene. Fortums nye gjenvinningsanlegg vil bidra til å imøtekomme den økende etterspørselen og gjøre det mulig å gjenvinne litium, nikkel, kobolt og mangan på en bærekraftig måte. Disse metallene er alle avgjørende for produksjonen av nye elbilbatterier.

«Fortum jobber for en grønnere fremtid ved fortsette å investere i hydrometallurgiske gjenvinningsanlegg. Det nye anlegget vil ha innvirkning i hele Europa, da det vil være det største anlegget i markedet av sitt slag. Etter hvert som elektrifiseringen av transporten øker, blir råvaregapet som bilindustrien står overfor en alvorlig utfordring. Det nye anlegget vårt vil derfor både støtte de eksisterende europeiske økosystemene for batteriproduksjon, men også hjelpe hele industrien med å produsere mer bærekraftige batterier i Europa,» sier visepresident Kalle Saarimaa i Fortum Recycling & Waste.

Fortum Recycling & Waste tar et viktig skritt for å bli Europas beste aktør innen resirkulering av elbilbatterier. Selskapet har nylig fått eksporttillatelser til å frakte batterier fra både Norge og Sverige til gjenvinningsanlegget i Finland

Fortum driver for tiden et hydrometallurgisk pilotanlegg i industriell skala i Harjavalta. Der brukes en kombinasjon av mekaniske og hydrometallurgiske teknologier for å resirkulere batteriene på en bærekraftig måte og med lavest mulig karbonutslipp. Elbilbatteriene blir først demontert og behandlet gjennom en mekanisk prosess ved Fortums fabrikk i Ikaalinen. Deretter blir batteriets svarte masse, som inneholder sjeldne metaller, samlet opp og ført til Harjavalta for hydrometallurgisk prosessering.

NORD-QR-Code crop

NORD DRIVESYSTEMS utstyrer drivkomponentene sine med QR-koder

Den direkte veien til digital tjeneste. For å gi sine kunder over hele verden rask og enkel tilgang til service og salg, utstyrer NORD DRIVESYSTEMS produktene sine med QR-koder. Det papirfrie alternativet sparer tid og ressurser. Videre gir denne digitale tjenesten mulighet for direkte kontakt og kompetent rådgivning fra passende kontaktperson.

NORD-NORDAC-PRO-SK-500P crop

Variantreduksjon i automasjonskapet

Med frekvensomformeren NORDAC PRO SK 500P tilbyr NORD en allrounder i bokformat.  Med NORDAC PRO SK 500P har Nord DriveSystems en kontrollskapomformer for praktisk talt alle drivapplikasjoner. Den er tilgjengelig i varianter med et effektområde på 0,25 til 22 kW, som kan tilordnes ulike krav i forskjellige bransjer. For tiden jobber systemleverandøren med å utvide effektområdet.

Rittal RAC Invigning crop

Rittal Applicaton Center lanseres i Skandinavia

Kompetanse gjennom praksis – Rittal Application Center for tavlebyggere. Hvordan kan produsenter av automasjonskap og tavler ta steget inn i digitaliseringens og automatiseringens verden – og hvordan kan de forberede seg for fremtiden? Svaret finner du innenfor rammen av det nye Rittal Application Center (RAC) i Ängelholm i Sverige, som ble åpnet den 28. august. 

3558988

Skal vi virkelig vente til 2050 før vi slutter å bruke verdens mest skadelige klimagass

Selv om EU har vedtatt et totalforbud mot SF6-gass innen 2050, er det ingen grunn til å vente med å ta i bruk grønnere alternativer. Fredric Carlsson i energistyringsselskapet Eaton har en klar oppfordring til bransjen om å ta grep – helst i går. EU-parlamentet tok et viktig skritt for klimaet i januar i år: Fra 2050 skal det være helt slutt på å bruke F-gasser. Dette er gode nyheter på SF6-fronten, ettersom energibransjens hemmelige klimasyndere tar et skritt nærmere utfasing.