Nye aktiviteter for elektrifisering av landbasert transport
Enova og NEK utvider samarbeidet om samferdsel
NEK og Enova etablerte Landstrømsforum sammen i 2017. Nå har organisasjonene inngått en ny rammeavtale som skal sikre arbeidet med standardisering av el-transport fram til 2025. Mamarbeidet mellom NEK og Enova startet i 2017 med etableringen av Landstrømsforum.
I dag teller Landstrømsforum 140 medlemmer fra miljøorganisasjoner, havner, rederier, nettselskap og leverandørindustrien. Gjennom arbeidsgrupper finner man løsninger, som legger forholdene til rette for en elektrifisering av skipsfarten. Nå har Enova og NEK signert en ny rammeavtale som sikrer driften av både Landstrømsforum og nye aktiviteter for elektrifisering av landbasert transport fram til 2025.
– Vi er svært godt fornøyde med den nye avtalen og vil berømme Enova for deres bidrag til arbeidet. Skal vi sikre god samfunnsøkonomi mener vi at dette tiltaket er minst like viktig som investeringene i infrastrukturen, sier forumsleder Arild Røed.
Norge i førersetet for landstrøm
Norge ligger langt foran andre land i etableringen av landstrømforsyning. Standardiserte løsninger kan derfor utarbeides nasjonalt Samtidig jobbes det hardt for at de valgte løsningene blir implementert i internasjonale standarder. Dette vil bidra, ikke bare til at fartøy fra andre nasjoner kan koble seg til, men også danne grunnlag for at norsk teknologi kan eksporteres til andre land.
-Det er en forutsetning for å lykkes med elektrifisering av kystfarten at den baseres på standarder som en samlet bransje er enige i. Med standarder vil aktørene vite hvilke løsninger de skal velge for å fungere på bred basis. Det er vanskelig å se at dette kan skje like raskt uten Landstrømsforum, sier Stein Iver Koi, bransjesjef - Elektro og energi i Norsk industri
Nytt arbeidsprogram
Erfaringene med Landstrømsforum gjør at man har mulighet til å inkludere landbasert transport i arbeidsprogrammet. Arbeidsprogrammet vil derfor bli utvidet til å gjelde standardiserte løsninger for hele transportsektoren. I dette vil man beskrive forslag til aktiviteter som er godkjent, hvilke som er i arbeid og hva som er publisert. Aktørene i transportsektoren kan da raskt få oversikt over status i arbeidet, og kan forholde seg til beslutningene som er gjort. Samtidig vil man få større transparens og nye deltakere ser lettere hvilke arbeidsgrupper de bør delta i for å ivareta egne interesser.
-Enova investerer betydelige beløp på infrastruktur i transportsektoren, og forventer et økende behov for elektrisk infrastruktur både til lands og til vanns. Standardisering bidrar til at investeringene blir mest mulig optimale for samfunnet og vil sikre bred bruk. Enova vil oppfordre aktørene i bransjen til å delta i standardiseringsaktivitetene for el-transport, sier Reidun Svarva, forretningsutvikler transport i Enova.
NORD DRIVESYSTEMS utstyrer drivkomponentene sine med QR-koder
Den direkte veien til digital tjeneste. For å gi sine kunder over hele verden rask og enkel tilgang til service og salg, utstyrer NORD DRIVESYSTEMS produktene sine med QR-koder. Det papirfrie alternativet sparer tid og ressurser. Videre gir denne digitale tjenesten mulighet for direkte kontakt og kompetent rådgivning fra passende kontaktperson.
Variantreduksjon i automasjonskapet
Med frekvensomformeren NORDAC PRO SK 500P tilbyr NORD en allrounder i bokformat. Med NORDAC PRO SK 500P har Nord DriveSystems en kontrollskapomformer for praktisk talt alle drivapplikasjoner. Den er tilgjengelig i varianter med et effektområde på 0,25 til 22 kW, som kan tilordnes ulike krav i forskjellige bransjer. For tiden jobber systemleverandøren med å utvide effektområdet.
Rittal Applicaton Center lanseres i Skandinavia
Kompetanse gjennom praksis – Rittal Application Center for tavlebyggere. Hvordan kan produsenter av automasjonskap og tavler ta steget inn i digitaliseringens og automatiseringens verden – og hvordan kan de forberede seg for fremtiden? Svaret finner du innenfor rammen av det nye Rittal Application Center (RAC) i Ängelholm i Sverige, som ble åpnet den 28. august.
Skal vi virkelig vente til 2050 før vi slutter å bruke verdens mest skadelige klimagass
Selv om EU har vedtatt et totalforbud mot SF6-gass innen 2050, er det ingen grunn til å vente med å ta i bruk grønnere alternativer. Fredric Carlsson i energistyringsselskapet Eaton har en klar oppfordring til bransjen om å ta grep – helst i går.