ABB Washington crop

Hybrid-elektrisk fremdrift og et energilagringssystem med høy kapasite

ABB samarbeider med Vigor for å bane vei for Washington State Ferries skifte mot nullutslippsflåte

Det amerikanske skipsbyggerselskapet Vigor Fab LLC har valgt ABB som leverandør av hybridelektrisk fremdrifts- og energilagringssystem for de nyeste fergene til Washington State Ferries flåte. Dermed setter det største amerikanske fergesystemet kurs mot nullutslippsoperasjoner.

De nye «Olympic»-klasse-fergene får en kapasitet på 144 biler og 1500 passasjerer. De starter en ny æra i fergeoperatørens omstilling mot teknologier som muliggjør betydelige reduksjoner i klimagassutslipp og drivstoffbruk.

Helelektrisk fremdrift

Ved levering i 2024 vil den første fergen i serien være det første nybygget i selskapets flåte med hybrid-elektrisk fremdrift og et energilagringssystem med høy kapasitet. De nye fartøyene vil kunne seile helelektrisk og kan gå tilbake til hybridmodus om nødvendig.

- Dette landemerkeprosjektet støtter staten Washingtons mål for 2050 om å redusere utslippene med 57,5 prosent sammenlignet med 2019 ved å bruke en hybrid- og elektrisk fremdriftsløsning som er arealeffektiv, enkel å installere og fleksibel i drift, sier Jay Hebert, visepresident for Marine Fabrication hos Vigor. - Vigor er glade for å samarbeide med ABB i dette bemerkelsesverdige arbeidet. Det ble initiert av guvernør Jay Inslee i statens Washington, statens lovgiver og Washington State Ferries for å erstatte aldrende ferger med ren teknologi i tråd med statens forpliktelse til miljøforvaltningsarbeid.

Ved å benytte ABBs Onboard DC Grid ™ kraftdistribusjonssystem og velprøvd fremdriftsteknologi, vil det nye fergedesignet optimalisere energibruket, uansett om man bruker hovedmaskinen, batterikraft eller en kombinasjon. Batteridrift øker muligheten for nullutslipp langs hele «verdikjeden» ved å bruke ny, fornybar energi og vannkraft.

Halverer drivstofforbruket

- Reisen mot en utslippsfri fremtid er avhengig av teknologier som tilfredsstiller dagens miljø- og kostnadsbehov og samtidig tilbyr fleksibilitet til å integrere fremtidige energikilder, sier Juha Koskela, leder for ABBs marinevirksomhet. - ABB er glade for å støtte dette milepælprosjektet som viser hvordan elektriske, digitale og oppkoblede løsninger kan levere morgendagens transportløsninger med null utslipp.

Washington State Ferries er det største fergesystemet i USA. I 2040 er selskapets plan å erstatte 13 eksisterende dieselferger med hybridelektriske nybygg og å konvertere seks andre ferger til plugg-inn hybrid, med lademulighet på mange fergeterminaler. Alle hybridskip vil være i stand til å lade ved terminalene, og noen av fartøyene vil være i stand til å operere i helelektrisk modus på kortere ruter. Med tillegg av nyere lavenergiferger til flåten, er drivstofforbruket anslått til 9,5 millioner gallon i 2040, en halvering fra 19 millioner gallon i 2018, med CO2-utslipp forventet å falle under reduksjonsmålet for 2050 innen 2034.

Tall fra bransjeforeningen Interferry indikerer at ferger frakter 2,1 milliarder passasjerer og 250 millioner kjøretøy over hele verden hvert år. Ettersom tallene øker, er bransjen under press for å oppfylle den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) mål for å redusere årlige utslipp med 30 prosent innen 2025.

Vigor

Vigor er en verdidrevet, diversifisert industrivirksomhet som opererer på syv steder med 2300 ansatte i Oregon, Washington og Alaska. Bygget rundt en samling kraftige, unike fasiliteter og differensierte kapabiliteter, utmerker Vigor seg ved bygging og reparasjon av skip og håndtering av viktige, komplekse prosjekter som støtter energiproduksjon, USAs infrastruktur og nasjonale forsvar. Med dyp respekt for mennesker og kloden prøver Vigor å være en positiv, regenererbar styrke til det gode - miljømessig, for de ansatte og i samfunnet. For mer informasjon, besøk vigor.net.

NORD-drives crop

Hvordan NORDs løsninger styrer bevegelser på en intelligent måte

Fra motor til vekselretter: NORD leverer individuelle drivløsninger fra én og samme leverandør. Drivelektronikk fra NORD DRIVESYSTEMS er nøkkelen til enhver frekvensomformerapplikasjon. Med sine NORDAC-frekvensomformere demonstrerer systemleverandøren sin løsningsekspertise også på feltene, der bevegelser må styres på en intelligent måte. Disse finnes i ulike applikasjoner, som også har innflytelse på dagliglivet.

IKM Karsten Moholt crop

IKM Karsten Moholt forlenger rammeavtale med Equinor Energy AS

IKM Karsten Moholt AS er glade for å kunngjøre forlengelsen av rammeavtale med Equinor Energy AS. Opsjonen som er utøvd gjelder for 4 år og sikrer IKM Karsten Moholt forutsigbarhet og et godt grunnlag for videre vekst innen sine kjerneområder.

NORD-IE5plus-Motor crop

IE5+ synkronmotorer fra NORD DRIVESYSTEMS

Ifølge det tyske miljøbyrået bruker elektriske innstallasjoner i industri- og handelssektorene nesten to femtedeler av den totale elektrisiteten i Tyskland. Spesielt elektriske drivverk og aggregatene som drives av dem har derfor et stort og økonomisk energisparingspotensial. Med sin svært effektive nyeste generasjon IE5+-motorer tilbyr systemleverandøren NORD DRIVESYSTEMS en optimal løsning for betydelig reduksjon av energi- og ressursforbruk.

Siemens UNIBUSS crop

Siemens optimaliserer lading av Unibuss’ elektriske busser i Oslo

Siemens har inngått en avtale med Unibuss, en ledende bussoperatør i Oslo-området, for å levere sin innovative Depot360 Managed Services-løsning. Med Norge i front av den globale overgangen til elektrisk mobilitet markerer denne avtalen Siemens’ første Depot360-fotavtrykk i Norge.