Posten selvkjørende crop

Posten Norge ser flere muligheter der autonome kjøretøy kan bidra

Utvikler selvkjørende brev- og pakkerobot

Posten Norge har inngått avtale med Buddy Mobility om å utvikle verdens første selvkjørende brev- og pakkerobot. Den nye roboten vil i enkelte områder kunne erstatte postkassen slik vi kjenner den i dag.

Du blir varslet om brev og pakker på vei, og kan bestemme selv om du vil gå ned i gata og hente sendingen med en gang eller bestille den helt fram til inngangsdøren på et tidspunkt som passer deg. Automaten kjører selv tilbake på kvelden og blir i løpet av natten fylt med morgendagens leveranser. Brev og pakkeroboten vil kunne dekke opptil 100 husstander.

Avansert teknologi
- Brev- og pakkeroboten får avansert styring og sensorikk. Den skal kjøre i kun 6 km/t, som betyr at det er liten risiko for omgivelsene. Det øker også sannsynligheten for at vi raskere kan ta roboten i bruk, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Posten Norge ser flere muligheter der autonome kjøretøy kan bidra til gode og effektive tjenester.

Nye løsninger
- Vi har stor tro på en selvkjørende fremtid og at det finnes lønnsomme bruksområder både på kort og lang sikt for en logistikkaktør som oss. Til en viss grad er vi avhengig av teknologiutviklingen hos de store kjøretøyprodusentene. Samtidig ønsker vi også å stimulere markedet til å utvikle mer nisjepregede løsninger, noe innovasjonskontrakten med Buddy Mobility er et eksempel på, sier Wille.

Buddy Mobility er et norsk mobilitetsselskap bestående av et konsortium av norske og internasjonale leverandører og investorer som utvikler ulike løsninger basert på autonom teknologi. Selskapet ledes av investor Tharald Nustad, mens Per Ivar Selvaag er ansvarlig for utvikling. Selvaag har jobbet i internasjonal bilindustri i en årrekke.

Roser Posten
- Vi tror det finnes et betydelig potensial i autonom teknologi og synes det er spennende at en så stor aktør som Posten lener seg fram og bidrar til utvikling og anvendelse av slike løsninger. Potensielt kan dette brøyte vei også for en internasjonal satsing, fordi brev- og pakkeleveranser har mange likhetstrekk rundt i verden, sier Per Ivar Selvaag.

Posten deltar på Arendalsuka i august, og vil fremme bruk av autonome løsninger i logistikksektoren. Der skal prototypen av brev- og pakkeroboten vises frem. Planen er å teste ut roboten i et boligområde i Kongsberg mot slutten av året.

Linear aktuator crop

Elektriske stav aktuatorer versus hydrauliske sylindere

Fremskrittene i elektriske stav aktuatorer har skapt en pågående debatt

Hydrauliske aktuatorer har erfaring i industrien for å levere høy kraft. Hydrauliske systemer er vanligvis billigere i et anskaffelses perspektiv, ogå implementere enn et elektrisk servosystem. Hydraulikkens ulemper inkluderer et større romfotavtrykk, høyere vedlikeholdskostnader og manuell systemjustering for optimal systemytelse

les mer...
Rittal edge crop

Edge løsninger for smarte applikasjoner

Allerede i 2019 kan edgesystemet behandle og analysere 40 prosent av datamengden

Rittal har presentert en rekke edge løsninger for Smart Industry, Smart Mobility, Smart Healthcare og Smart Finance. Disse representerer Rittals svar på den digitale omstillingen for næringsliv og samfunnet som helhet - innen helsevesenet, detaljhandel, offentlig sektor og ulike aspekter av infrastruktur.

les mer...
Hel elektrisk crop

Et helelektrisk Norge er innen rekkevidde

Tallene viser at det kan skje langt raskere enn vi tidligere har antatt

Fullelektrifisering av energiforbruket i Norge vil kreve 30-50 terrawattimer kraft. Det betyr at fullelektrifiseringen er innen rekkevidde. Det totale strømforbruket i Norge er i dag på rundt 130 terrawattimer (TWh).

les mer...
Eaton_93PS crop

Ny UPS halverer kostnader

Teknologi som har en effektivitet på over 96 %

Ny enfase-UPS som egner seg spesielt til nødstrømsanlegg i næringsbygg på grunn av sin kostnadseffektivitet og fleksibilitet. Maskinen benyttes også til beskyttelse av servere, kommunikasjonsutstyr og forskjellige industrielle formål.

les mer...